Nieuwsbrief

Nieuwsbrief 2019-2020-09

Beste ouders / verzorgers,

Allereerst wensen wij u namens het hele team van de Olof Palme een heel gelukkig en gezond 2020 toe!

Wilt u snel naar een artikel navigeren, klik dan op de titel in de lijst hiernaast.

Met vriendelijke groet,

Team Kbs. Olof Palme

De 4 basisregels

img2

We hebben op school 4 basisregels waar iedereen op school zich naar gedraagt. Het gaat om deze regels:

- Ik zorg ervoor dat wij TROTS zijn op elkaar

- Ik zorg goed voor mezelf en de ander

- Ik ben rustig in de school

- Ik zorg goed voor mijn omgeving

We brengen de regels steeds weer onder de aandacht van u en de kinderen. Hoe doen we dit?  Hoe kunnen we het zien?  Waar merken we dit aan? Het doel is om het samen leuker te maken in de school. De komende periode staat de regel "ik ben rustig in de school" centraal. We zijn dan extra alert op het op een rustige manier door de school bewegen. Denk daarbij aan:

- Rustig lopen, niet rennen.

- Houd rekening met de kinderen die in de gang zitten te werken.

- Praat zachtjes als je onder schooltijd door de gangen loopt.

- We vragen de kinderen om elkaar te attenderen op deze regel.

Op allerlei plaatsen in de school zult u bijgaande afbeelding "ik ben rustig in de school" kunnen zien.

Jeugdburgemeester Noah vertelt

img2

Jeugdburgemeester 2020 Noah Klerkx vertelt:

Op woensdag 11 december was de verkiezing om jeugdburgemeester van 2020 te worden. Samen met alle andere 20 kandidaten kwamen we om 18:45u. bij het gemeentehuis aan. We werden ontvangen door de burgemeester en de wethouders. We mochten naar een tafel lopen en we werden naar de zaal geleid waar we ons verhaal mochten presenteren. Op elke tafel stond een naambordje waar je eigen naam op stond (inclusief achternaam). Dat was jouw eigen plaats en daar moest je gaan zitten. Het was afwachten tot je uiteindelijk aan de beurt was. En na één uur wachten was ik zelf aan de beurt. Ik had een hoop argumenten bij elkaar geschraapt waarom ik het wilde worden. Alle kandidaten waren erg goed, dus het was spannend. Wie zou de volgende jeugdburgemeester worden? Dat was afwachten. De presentaties duurden ongeveer 1,5 uur. Best lang dus. Ik was als één na laatste aan de beurt, dus was het voor mij lang wachten. Ondanks dat ik lang moest wachten is het me toch gelukt om jeugdburgemeester van de gemeente Heusden te worden. Mijn motto is: Ik ben een doener met een droom!! Die heb ik al waargemaakt, omdat ik jeugdburgemeester wil zijn.

Op de foto zijn wij net gekozen als jeugdburgemeester. Helemaal rechts zie je Lisa van Hulten en links zie je Isis van de Water. Daarnaast zie je mij staan (Noah Klerkx). En naast mij staat de burgemeester Willemijn van Hees. Naast de burgemeester staat Eefje van Wezel, de andere jeugdburgemeester.

Voorleesdagen

Van 22 januari t/m 1 februari vinden de nationale voorleesdagen weer plaats.
Net zoals vorig schooljaar doet onze school hier aan mee.
Wij zetten een aantal belangrijke voordelen van voorlezen nog eens op een rijtje voor u:

- Voorlezen stimuleert de fantasie.
- Voorlezen motiveert kinderen om zelf te gaan lezen.
- Voorlezen vergroot de woordenschat.
- Voorlezen leert kinderen dat lezen leuk is.
- Voorlezen zorgt ervoor dat kinderen leren luisteren.
- Voorlezen zorgt ervoor dat kinderen leren zich te concentreren.
- Voorlezen is gewoon gezellig!

Ouders en/of opa’s en oma’s kunnen zich aanmelden bij de betreffende leerkracht (via een intekenlijst op het raam).
U ontvangt hier nog bericht over van de leerkracht van uw kind.
Alvast veel voorleesplezier gewenst!

De methode Blink

img2

De groepen 4 werken nu voor het eerste jaar met Blink Geïntegreerd. De groepen 5 t/m 8 werken nu voor het tweede jaar met deze methode. Dit is een methode waardoor de kinderen kennis maken met onderzoekend en ontwerpend leren. Ze krijgen eerst kennislessen over het thema. Daarna gaan de kinderen in groep 4 antwoord geven op de gegeven onderzoeksvraag. In de groepen 5 t/m 8 bedenken ze zelf een onderzoeksvraag. Om antwoord te krijgen op de onderzoeksvraag, maken ze gebruik van verschillende bronnen, zoals internet en verschillende informatieboeken.

Het huidige thema voor de groepen 4 t/m 8 van Blink gaat over “Slimme communicatie”.

In groep 4 wordt gesproken over: Wat vertellen boeken, films en schilderijen je? Wat kun je ervan leren, over vroeger en over nu? En welk verhaal is echt gebeurd?

In groep 5 en 6 gaat het over: Op welke manier communiceren mensen met elkaar? En hoe brengen ze hun boodschap over? De kinderen onderzoeken het in dit thema en ontdekken dat mensen in andere tijden en werelddelen op verschillende manieren kunnen communiceren. En dat ze nog wel wat van dieren kunnen leren.

In groep 7 en 8 wordt het weer anders benaderd: Communicatie verloopt tegenwoordig heel anders dan vroeger. Welke invloed heeft internet daarop? En hoe zorg je dat je privacy tegenwoordig gewaarborgd blijft? In dit thema gaan de kinderen op onderzoek uit naar nieuwe manieren van communicatie.

Technieklessen

Aansluitend op het thema van Blink gaan de kinderen van de groepen 4 t/m 8 niet alleen onderzoeken, maar ook leren zelf te ontwerpen. Hiervoor werken we samen met de Overlaat. 
We mogen namelijk gebruik maken van het Techlab. Het Techlab is een technieklokaal waarin de kinderen uitgenodigd worden om op ontdekking te gaan. Ze leren te ontwerpen en kunnen daarna een eigen product maken. De groepen 4 t/m 8 zijn de komende weken ingedeeld. Maandag 13 januari start de eerste groep. Via de leerkrachten wordt u geïnformeerd wanneer uw kind gaat.
Voor vragen kunt u terecht bij de leerkracht van uw kind

U ontvangt deze nieuwsbrief omdat u hiervoor bent aangemeld.

Klik hier om uzelf af te melden of om uw gegevens te wijzigen

Powered by www.purecode.nl